Geluidshinder A15

Onderstaand bericht betreft een verouderd bericht afkomstig van onze vorige website. De informatie in dit bericht is mogelijk niet meer actueel en/of de linken niet meer bruikbaar. Voor vragen, op- of aanmerkingen kunt u zich tot het contactformulier wenden.

Inleiding
Aan het eind van de jaren ’80 zijn de voorbereidingen voor de aanleg van de Betuwelijn gestart. De gemeente heeft de ontwikkelingen continu gevolgd en invloed uitgeoefend om de door velen verwachte geluidhinder tot een minimum te beperken. Dit heeft onder meer geleid tot een aanscherping van de geluidsnorm en de aanleg van geluidwerende voorzieningen voor de treinen op de Betuweroute. Ook zijn extra geluidwerende schermen langs de A15 geplaatst.

Sinds 2003 geven bewoners uit de wijken grenzend aan de A15 aan, dat de geluidhinder, vergeleken met de oude situatie, is toegenomen. Bewoners ervaren het geluid als een hinderlijke verstoring van het leefklimaat. De gemeente neemt deze signalen serieus en is van mening dat er sprake is van een geluidprobleem, ook al laten geluidberekeningen geen normoverschrijding zien.

Sinds het najaar van 2005 heeft dit probleem de uitdrukkelijke aandacht van het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. De gemeente is in overleg gegaan met bewoners, Wijkcomité Westroijen en Rijkswaterstaat.

Actualiteiten

  • Aanleg ZOAB 
In een brief van 3 maart 2007 heeft Rijkswaterstaat de gemeente Tiel op de hoogte gesteld van haar standpunt om niet het gehele traject van de A15 tot aan de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal van ZOAB te voorzien. Er zou wel ZOAB komen tot aan hectometerpaal 131,0, dit is ongeveer ter hoogte van de afritten bij Motel Tiel. (Zie ook: brief RWS d.d. 3 maart 2007 547 kB*) 
Daarna zijn Kamervragen gesteld, die tot een aanpassing van het standpunt hebben geleid: het ZOAB is inmiddels aangelegd tot aan het viaduct over de Grotebrugse Grintweg.
  • Aanpassing schermen 
Met uitzondering van het schermdeel nabij de verlengde Rivierenlandlaan voldoet het scherm aan de bouwvergunningen. Rijkswaterstaat heeft aangegeven dat het schermdeel nabij de Verlengde Rivierenlandlaan wel op haar kosten wordt aangepast, maar dat de kosten hoger uitvallen dan verwacht en dat de architect auteursrecht heeft (zie ook: brief RWS d.d. 3 maart 2007 547 kB*). Er is inmiddels een bouwvergunning aangevraagd.
  • Uitvoering fysieke geluidmetingen door TNO 
De gemeenteraad heeft in januari 2006 een budget van €50.000 gereserveerd voor het uitvoeren van een second-opinion-onderzoek en fysieke geluidmetingen door TNO. Het second-opinion-onderzoek is in 2006 afgerond. Voor de fysieke geluidmetingen resteert nog een budget van circa €40.000. Met het Wijkcomité Westroijen is destijds de afspraak gemaakt om eerst de effecten van de aanleg van ZOAB af te wachten en daarna verder te bezien of en wanneer er opdracht kan worden gegeven voor het uitvoeren van geluidmetingen. Nadat het laatste deel ZOAB is aangelegd zal het effect van het ZOAB duidelijker worden. Daarna gaat de gemeente met het Wijkcomité Westroijen in overleg om nadere afspraken over de geluidmetingen te maken.